Hoorn, 13 oktober 2025 – De fractie van Hart van Hoorn heeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijke vragen gesteld over de aanhoudende problemen bij station Hoorn Kersenboogerd. Ondanks de recente modernisering is de trap aan de zijde van perron 1 al maanden afgesloten en is de naastgelegen muur gestut met houten balken om instorting te voorkomen.
Het station, dat recent is vernieuwd met bredere perrons en een verlengde kap, moet juist symbool staan voor vernieuwing en verbetering. Toch oogt het geheel momenteel onaf en onveilig. Reizigers moeten omlopen, de houten stutbalken geven een bouwputachtige indruk, en de uitstraling van het stationsgebied lijdt er zichtbaar onder.
Fractievoorzitter Chris de Meij noemt het een beschamende situatie:
“Het is onbegrijpelijk dat reizigers na zo’n grote renovatie dagelijks geconfronteerd worden met afgesloten trappen en gestutte muren. Dit doet afbreuk aan de uitstraling van het station én van de stad.”
Hart van Hoorn wil weten hoe lang deze situatie nog voortduurt en welke partij verantwoordelijk is voor herstel – de gemeente, ProRail of NS. Ook vraagt de fractie of de trapproblemen leiden tot vertraging van de bredere stationsvernieuwing, en wat het college doet om de omgeving weer een nette en veilige aanblik te geven.
Volgens De Meij moet er niet alleen gekeken worden naar technische oplossingen, maar ook naar de beleving van reizigers.
“Een station is een visitekaartje van de stad. Wie dagelijks met de trein reist, moet zich welkom en veilig voelen. Dat kan nu niet met afgezet hekwerk en gestutte muren.”
Hart van Hoorn verwacht op korte termijn duidelijkheid over de planning van herstel en benadrukt dat reizigers niet de dupe mogen worden van onduidelijke verantwoordelijkheden of vertragingen.
“Er moet gewoon tempo gemaakt worden,” besluit De Meij.




