De grootste fractie van Hoorn zet zich in voor een aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid voor scootmobiel- en gehandicaptenvoertuiggebruikers in onze stad.
Hart van Hoorn roept op om een speciale trainingslocatie in te richten voor scootmobielen en gehandicaptenvoertuigen. Dit initiatief volgt op de recente scootmobieltocht georganiseerd door de fractie, waaruit bleek dat een dringende behoefte is aan periodieke opfriscursussen voor deze weggebruikers.
Raadslid Debbie Katers: “In Hoorn zien we een voortdurende toename van het aantal scootmobielgebruikers en gehandicaptenvoertuigen. Het is essentieel dat we deze groep ondersteunen om veilig deel te nemen aan het verkeer.
De cijfers zijn zorgwekkend: volgens Veilig Verkeer Nederland is de scootmobiel het dodelijkste voertuig op onze wegen. Statistieken tonen aan dat 13 op de 100.000 scootmobielgebruikers bij ongevallen om het leven komen. Vorig jaar overleden maar liefst 53 mensen door een ongeval met een scootmobiel. Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bevestigt dat scootmobielgebruikers per kilometer vaker overlijden dan automobilisten, motorrijders en voetgangers. De meeste ongevallen worden veroorzaakt door een val of botsing met een obstakel, vaak op bekende plekken en overdag.”
Stukje vrijheid
Tijdens de scootmobieltocht van zaterdag 17 augustus verzamelde Hart van Hoorn feedback van de deelnemers. Debbie: “Het bleek dat hoewel fietspaden over het algemeen goed zijn, bepaalde plekken met bobbels en putdeksels gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Ook werden problemen aangekaart met pinautomaten die niet altijd op een geschikte hoogte zijn. Deze bevindingen benadrukken de noodzaak om bij de inrichting van onze wegen en voorzieningen de kennis en ervaringen van scootmobielsgebruikers te betrekken. Wij pleiten voor de realisatie van een scootmobieltrainingslocatie die gebruikers de mogelijkheid biedt om hun vaardigheden te verbeteren en veilig om te gaan met verkeerssituaties. Hart van Hoorn gelooft dat door het aanbieden van cursussen en praktische trainingen, we de veiligheid van scootmobielgebruikers aanzienlijk kunnen verhogen. Kijk ook maar eens naar zo’n scootmobiel zelf. Bij een fiets moet je je handrem inknijpen om tot stilstand te komen, terwijl je op een scootmobiel met het inknijpen van de hendels juist gas geeft. Remmen doe je door de hendels los te laten, wat lastig kan zijn om in je systeem te krijgen. Ook horen wij dat veel mensen hun scootmobiel uit angst laten staan. Door tijdens trainingen aandacht te besteden aan deze uitdagingen, hopen wij de mensen weer een stukje vrijheid te kunnen geven.”
Hulp van Veilig Verkeer Nederland
Hart van Hoorn vraagt het college om daarbij ook de hulp in te roepen van Veilig Verkeer Nederland voor ondersteuning bij de inrichting van een trainingslocatie. “Tevens roepen wij de gemeente op te kijken waar een dergelijke trainingslocatie gerealiseerd kan worden. Wij geven als suggestie mee ook een keer in Deventer te gaan kijken hoe zij dit hebben opgezet.”