ProRail heeft aangekondigd dat het perron van station Kersenboogerd wordt verbreed. “Dit besluit betekent echter dat ongeveer 25 parkeerplekken verdwijnen en dat baart ons zorgen”, zegt Ellen van der Knaap, raadslid Hart van Hoorn.
De fractie wijst erop dat in de Kersenboogerd steeds meer parkeerplekken verdwijnen. “Terwijl deze juist hard nodig zijn voor zowel forenzen als bewoners.”
De fractie van Hart van Hoorn heeft een gesprek gehad met vertegenwoordigers van ProRail en daarbij de locatie van het station bezocht. Tijdens dit bezoek werden de plannen en tekeningen van de verbreding ingezien in het wijklab op het Betje Wolffplein. Ellen van der Knaap: “We begrijpen dat het station opgeknapt moet worden, maar het is onnodig om het perron zo breed te maken dat er tientallen parkeerplekken moeten verdwijnen. Deze parkeerplekken zijn cruciaal voor de forenzen die graag dicht bij het station parkeren en voor de bewoners zelf die al te maken hebben met een tekort aan parkeerplaatsen. Er komen ook forenzen uit bijvoorbeeld Bangert en Oosterpolder. We hebben zelfs gehoord van een binnenstadsbewoner die zijn auto daar niet meer bij zijn huis kwijt kan en nu parkeert bij station Kersenboogerd. Van daaruit reist hij dan verder naar huis. Je krijgt zo een waterbedeffect.”
Hart van Hoorn vindt het onacceptabel dat de belangen van de bewoners en forenzen op deze manier geschaad worden en heeft daarom artikel 36-vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De fractie roept op tot heroverweging van de plannen, waarbij gezocht wordt naar een oplossing waarbij het perron wel enigszins verbreed kan worden, maar zodanig dat de parkeerplekken behouden blijven.
Herinrichting
De verdwijning van parkeerplekken is volgens Hart van Hoorn een groeiend probleem in de Kersenboogerd. “We hebben de afgelopen jaren steeds meer parkeerplekken verloren door diverse herinrichtingsprojecten. Kijk naar de Patio. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid in onze wijk”, aldus Ellen. “De wethouder heeft in september 2022 toegezegd te komen met de uitkomsten van de parkeertelling en een masterplan parkeren in het centrumgebied Kersenboogerd. We hebben nu gehoord dat we die documenten mogelijk eind 2024 gaan krijgen. En dan horen we nu via ProRail over het verdwijnen van de parkeerplaatsen bij het station Kersenboogerd. Vreemde volgorde.”
Hart van Hoorn dringt aan op een constructieve dialoog met ProRail om te zoeken naar alternatieven die tegemoetkomen aan de behoeften van zowel de spoorwegmaatschappij als de inwoners van de Kersenboogerd. “Het is essentieel dat bij infrastructuurprojecten niet alleen gekeken wordt naar de verbeteringen voor het openbaar vervoer, maar ook naar de impact op de lokale gemeenschap.”
Het gesprek met ProRail was in eerste instantie bedoeld om te vragen of er een betere, kortere route kon worden gemaakt voor mensen met een lichamelijke beperking die gebruik moeten maken van de helling naar het perron. ProRail gaf aan dat dit met de komende werkzaamheden niet mogelijk was.