Hart van Hoorn zet in op transparantere reclamebelasting en vergroten invloed ondernemers

Jaarlijks wordt in de gemeente Hoorn via de reclamebelasting ongeveer één miljoen opgehaald. “Hoewel dit bedrag bedoeld is om de stad aantrekkelijk te houden, voelen veel ondernemers zich onvoldoende betrokken bij de besteding ervan”, stelt raadslid Menno Jas van Hart van Hoorn. “Ondernemers betalen veel, maar hebben nauwelijks inspraak in hoe dit geld wordt ingezet. Dat moet anders.”

De partij pleit voor meer transparantie en directe invloed van ondernemers op de verdeling van de reclamebelasting. Om dit te bereiken wil Hart van Hoorn een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) invoeren, waarbij ondernemers in een afgebakend gebied samen bepalen hoe de middelen worden besteed. “Onze ondernemers zijn de motor van Hoorn. Ze verdienen een eerlijke en transparante aanpak waarbij hún behoeften centraal staan”, stelt Jas. “Momenteel worden de reclamegelden verdeeld over organisaties zoals de Hoornse Ondernemers Compagnie (HOC) en Ondernemers Stad Hoorn (OSH). Ondernemers hebben geen duidelijk beeld van waar hun bijdrage naartoe gaat en voelen zich buitengesloten van belangrijke beslissingen. Bovendien wordt het geld door een selecte groep verdeeld, zonder dat dit aansluit op de specifieke behoeften van ondernemers in verschillende delen van de stad.”

Voordelen BIZ

Hart van Hoorn ziet in de BIZ een structurele oplossing. Een BIZ geeft ondernemers zeggenschap over de besteding van middelen en zorgt voor een eerlijke lastenverdeling. Alle ondernemers in het gebied dragen bij, waardoor ‘freeriders’ worden voorkomen. Daarnaast biedt een BIZ maatwerk: projecten worden afgestemd op de behoeften van een specifiek gebied. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ondersteunt de invoering van BIZ-gebieden. “Uit voorbeelden in steden als Rotterdam en Haarlem blijkt dat een BIZ leidt tot concrete verbeteringen, zoals betere beveiliging, schonere winkelstraten en succesvolle marketingcampagnes.”

Onderzoek

Hart van Hoorn wil weten wat ondernemers vinden van de huidige reclamebelasting en hun ideeën voor een BIZ ophalen. “Daarom starten we een onafhankelijk onderzoek en gaan we de komende maanden actief in gesprek met ondernemers. Via ons meldpunt info@hartvanhoorn.nl kunt u uw ervaringen en suggesties delen. Alle input wordt serieus meegenomen in onze plannen. Met de hulp van onze ondernemers zorgen we er samen voor dat elke euro optimaal wordt ingezet”, besluit Menno Jas.

Meer nieuws